در حال بارگذاری ...
یکشنبه 16 آذر 1404
tvu.ac.ir

آغار نشست تخصصی دو روزه معاونین اداری، مالی و مدیریت منابع و عاملین مالی در دانشگاه ملی مهارت یزد

نشست تخصصی معاونین اداری، مالی و مدیریت منابع و عاملین مالی، با حضور رئیس دانشگاه ملی مهارت، حسابرس کل دیوان محاسبات کشور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع، مدیرکل امورمالی دانشگاه و عاملین مالی روز شنبه ۱۵ آذرماه ۱۴۰۴، به میزبانی دانشگاه ملی مهارت واحد استانی یزد آغاز به‌کار کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، نشست تخصصی معاونین اداری، مالی و مدیریت منابع و عاملین مالی با حضور دکتر زمانی، رئیس دانشگاه ملی مهارت، دکتر قادری رهقی، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع انسانی دانشگاه ملی مهارت، دکتر حیدری، حسابرس کل دیوان محاسبات کشور و آقای نیک‌سرشت، مدیرکل امورمالی دانشگاه، روزهای شنبه و یکشنبه 15 و 16 آذر ماه به میزبانی دانشگاه ملی مهارت واحد استانی یزد برگزار ‌می‌شود.

در آغاز این نشست، دکتر محتشمی، رئیس دانشگاه ملی مهارت واحد استانی یزد، ضمن خوشامدگویی به میهمانان و تبریک ورود به شهر جهانی و دارالعباده یزد، 16 آذر روز دانشجو را تبریک گفت و در ادامه با اشاره به پویش سراسری سرانه دانشجویی دانشگاه ملی مهارت، خواستار توجه و همراهی بیشتر دکتر زمانی و مسئولان کشوری برای رفع چالش‌های مرتبط با این حوزه شد. 

دکتر زمانی، رئیس دانشگاه ملی مهارت، در آغاز سخنان خود با تبریک روز حسابدار و همچنین روز دانشجو، بر اهمیت همکاری جمعی و نقش مؤثر همکاران در پیشبرد اهداف دانشگاه تأکید کرد و اظهار داشت: با همکاری و تعامل بین معاونین، مدیران و کارشناسان اداری مالی، حرکت رو به جلو و توسعه دانشگاه ملی مهارت ممکن شده است. 

وی از تلاش‌های بی‌وقفه و مسئولیت‌پذیری تمامی دست‌اندرکاران تقدیر نمود و خاطرنشان کرد: تداوم این همدلی و هم‌افزایی، کلید تحقق مأموریت‌های آموزشی و مهارتی دانشگاه در سطح کشور خواهد بود.

دکتر زمانی در  ادامه سخنان خود، نظارت را به عنوان عاملی کلیدی در تقویت مدیریت اثرگذار برشمرد و تأکید کرد: نظام نظارتی منسجم و مستمر، نه تنها از انحرافات جلوگیری می‌کند، بلکه به بهبود مستمر فرآیندها، شفافیت عملکرد و افزایش پاسخگویی در تمام سطوح مدیریتی منجر می‌شود. 

در این نشست، دکتر آقایی، فرماندار شهرستان یزد، ضمن خوشامدگویی به مهمانان و قدردانی از برگزاری این نشست تخصصی در استان یزد، به چالش‌های پیش روی دانشجویان به ویژه در حوزه وضعیت خوابگاه‌ها و اسکان دانشجویی اشاره کرد و با بیان اینکه دانشجویان دانشگاه ملی مهارت، نیروهای مؤثر و کارآمد در بستر صنعت کشور محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در جهت رفع مشکلات و ارتقای شرایط آموزشی و رفاهی این دانشجویان، در واقع سرمایه‌گذاری برای توسعه اقتصادی و صنعتی کشور است و حمایت همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی استان از برنامه‌های دانشگاه ملی مهارت در جهت رفع این چالش‌ها در استان را اعلام کرد.

در ادامه این نشست تخصصی، دکتر قادری رهقی، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع انسانی دانشگاه، از دست‌اندرکاران برگزاری این نشست تشکر کرد و روز حسابدار را به تمامی معاونین و عاملین حوزه اداری و مالی دانشگاه‌های ملی مهارت کشور تبریک گفت.  

دکتر قادری رهقی در سخنان خود با تشریح و تدوین جایگاه معاونت اداری، مالی و عاملین مالی دانشگاه بر نقش محوری و حساس این حوزه تأکید کرد و خاطرنشان کرد: این حوزه به عنوان پشتیبان اصلی مأموریت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه عمل می‌کند.

 وی با اشاره به وظایف اصلی همکاران این حوزه بر لزوم تعریف دقیق جایگاه سازمانی و شرح وظایف شفاف برای این واحدها تأکید کرد و افزود: معاونین باید تمام حمایت خود را از عاملین در اجرای مقررات و دستورالعمل‌ها به کار گیرند و هماهنگی بین آنان باید بیش از پیش تقویت شود تا ارتباط مؤثر، اعتماد متقابل و پشتیبانی مدیریتی کلید موفقیت در انجام بهینه امور اداری و مالی شود.

در ادامه این نشست تخصصی، دکتر حیدری، حسابرس کل دیوان محاسبات کشور، با اشاره به اهمیت نظارت و زمانبندی دقیق در اجرای وظایف اداری و مالی، هشدار داد و گفت: عدم انجام به موقع فعالیت‌ها و تعهدات، می‌تواند ضربه‌ای جدی به توسعه کشور وارد کند.

در ادامه دکتر حیدری بر ضرورت تشکیل جلسات مشورتی منظم با حضور معاونین و مسئولین مالی تاکید کرده و بیان داشت: با هم‌اندیشی و تعامل سازنده می‌توان بسیاری از مشکلات و چالش‌های مالی و اداری را حل نمود.

وی با اشاره به فلسفه وجودی دیوان محاسبات کشور، هدف نهایی این نهاد نظارتی را کمترین مداخله در فرآیندهای اجرایی، همراه با حفظ اعتماد عمومی و بهبود کیفیت خدمات دولتی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: دیوان محاسبات نه به عنوان مانع، بلکه به عنوان پشتیبان شفافیت، مسئولیت‌پذیری و ارتقای کارایی نظام مالی کشور عمل می‌کند.

دکتر حیدری با اشاره به چالش‌های ساختاری دانشگاه ملی مهارت، بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی دانشگاه ملی مهارت، تطابق نداشتن آیین‌نامه استخدامی اعضای غیرهیئت‌علمی با شرایط و نیازهای خاص این دانشگاه است و لازم است در این زمینه کمک شود تا آیین‌نامه‌های مربوطه بومی‌سازی و متناسب با مأموریت مهارتی دانشگاه بازنگری شود. وی تصریح کرد: تنها از طریق تعامل صادقانه، احترام متقابل و تبادل نظر می‌توان راه‌حل‌های عملی و پایدار برای مسائل پیچیده سازمانی یافت.

در ادامه آقای نیک‌سرشت، مدیرکل امورمالی دانشگاه به اقدامات انجام‌ شده در حوزه اداری مالی اشاره و تصریح کرد: شناسایی و ثبت دقیق املاک و دارایی‌های دانشگاه در سامانه یکپارچه مالی، پرداخت به‌موقع حق‌التدریس مدرسین و همکاران مطابق با مقررات محاسبه، واریز سود و بیمه تأمین اجتماعی برای پرسنل و طرف‌های قرارداد به‌صورت منظم، پرداخت متمرکز طرح‌های عمرانی برای تسریع در اجرای پروژه‌ها، کنترل مستمر اسناد و عملیات مالی استان‌ها از سوی مدیریت مرکزی بخشی از اقدامات انجام شده است.

مدیرکل امورمالی دانشگاه گفت: برای نخستین بار، اطلاعات مالی و اداری به‌موقع و منظم در سامانه ثنا (سامانه ملی اداری) بارگذاری شده است که این گام مهم، تحولی اساسی در راستای شفافیت، دقت و سرعت در دسترسی به اطلاعات کلان مالی دانشگاه محسوب می‌شود. وی همچنین افزود: از این پس، پرداخت حق‌التدریس مدرسین و همکاران به‌صورت ماهیانه و منظم انجام خواهد شد.

در پایان آقای نیک‌سرشت به تشریح برنامه‌های آتی حوزه اداری مالی دانشگاه ملی مهارت پرداخت و بر تداوم روند بهبود و اصلاح امور مالی تأکید کرد.

در بخش پایانی نشست تخصصی معاونین اداری مالی دانشگاه‌های ملی مهارت کشور، از عاملین مالی برگزیده تقدیر شد.